This Website for Those Students who are searching for a platform to study online in their own Language Hindi, on this website they will learn all courses like IAS, programming, web designing, data science, and competitive exam preparation, etc.


SSC CHSL Syllabus

SSC CHSL Syllabus In Hindi

SSC CHSL 2020-21 Syllabus In Hindi





SSC CHSL Tier 1 เคธเคซเคฒเคคा เค•ी เคฆिเคถा เคฎें เคชเคนเคฒा เค•เคฆเคฎ เคนै, เคœเคนां เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐ เคฒाเค–ों เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐों เค•े เคธाเคฅ 100 เคช्เคฐเคถ्เคจों เค•े เคฒिเค เคชเคฐीเค•्เคทा เคฎें เค‰เคชเคธ्เคฅिเคค เคนोंเค—े।

เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐों เค•ो 4 เคตिเคทเคฏों เคธे 100 เคช्เคฐเคถ्เคจ เคฆिเค เคœाเคंเค—े.



เคœिเคธเคฎें General Intelligence เค”เคฐ Reasoning, General Awareness, Mathematic เค”เคฐ เค‡ंเค—्เคฒिเคถ เค•ॉเคฎ्เคช्เคฐिเคนेंเคถเคจ เค•ो 60 เคฎिเคจเคŸ เคฎें เค•เคฐเคจे เค•ा เคช्เคฐเคฏाเคธ เค•เคฐเคจा เคนोเคคा เคนै।

Tier 1 เค•े เค…ंเคคเคฐ्เค—เคค เคธเคญी เคตिเคทเคฏों เค•े เคชूเคฐ्เคฃ เคธिเคฒेเคฌเคธ เค•े เคธाเคฅ เคฎाเคฐ्เค•िंเค— เคธ्เค•ीเคฎ เคจीเคšे เคฆी เค—เคˆ เคนै:





Subject Questions  Maximum Marks  Total Duration
 General Intelligence 25 50

60 Minutes.

 English Language (Basic) 25 50
 Quantitative Aptitude (Basic Arithmetic Skill) 25 50
General Awareness 25 50


SSC CHSL Tier 1



Tier 1 เคฎें เคชूเค›े เค—เค เคช्เคฐเคถ्เคจ เคšाเคฐ เคตिเคทเคฏ; General Intelligence เค”เคฐ Reasoning, General Awareness, Mathematic เค”เคฐ English เค•ॉเคฎ्เคช्เคฐीเคนेंเคธเคจ เค•े
เคนोंเค—े। Section-wise Syllabus เคจीเคšे เคฆी เค—เคˆ Table เคฎें เคฆिเคฏा เค—เคฏा เคนै। เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐों เค•ो เคธเคญी เคตिเคทเคฏों เค•ा เค…เคง्เคฏเคฏเคจ เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค। เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ
เคตिเคทเคฏों เค•ी เคเค• เคธूเคšी เคฌเคจाเคจा เคšाเคนिเค เค”เคฐ เคชเคฐीเค•्เคทा เค•ो เค•्เคฐैเค• เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เค…เคง्เคฏเคฏเคจ เค•เคฐเคจा เคถुเคฐू เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค।



SSC CHSL syllabus for Tier 1 is divided into sections-

  • English
  • General Awareness
  • Quantitative Aptitude
  • Reasoning


General Intelligence and Reasoning



Reasoning เคธिเคฒेเคฌเคธ เคฎें เคตเคฐ्เคฌเคฒ เค”เคฐ เคจॉเคจ-เคตเคฐ्เคฌเคฒ เคฆोเคจों เคช्เคฐเค•ाเคฐ เค•े เคช्เคฐเคถ्เคจ เคถाเคฎिเคฒ เคนोंเค—े। เคชเคฐीเค•्เคทा เคฎें เคธिเคฎेंเคŸिเค• เคเคจोเคฒॉเคœी, เคช्เคฐเคคीเค•ाเคค्เคฎเค•

เคธंเค•्เคฐिเคฏाเคं, เคช्เคฐเคคीเค•ाเคค्เคฎเค• / เคธंเค–्เคฏा เคธाเคฆृเคถ्เคฏ, เค†ंเค•เคก़े เคธाเคฆृเคถ्เคฏ, เค…ंเคคเคฐिเค•्เคท เค…เคญिเคตिเคจ्เคฏाเคธ, เคถเคฌ्เคฆाเคฐ्เคฅ เคตเคฐ्เค—ीเค•เคฐเคฃ, เคตेเคจ เค†เคฐेเค–, เคธंเค–्เคฏा /

เคตเคฐ्เค—ीเค•เคฐเคฃ, เค…ंเค•ों เค•ा เคตเคฐ्เค—ीเค•เคฐเคฃ, เค›िเคฆ्เคฐिเคค เคนोเคฒ / เคชैเคŸเคฐ्เคจ-เคซोเคฒ्เคกिंเค— เค”เคฐ เค…เคจเคซोเคฒ्เคกिंเค—, เคธเคฎเคฐूเคช เคถ्เคฐृंเค–เคฒा, เค†เค•ृเคคि เคถ्เคฐृंเค–เคฒा, เคธंเค–्เคฏा

เคถ्เคฐृंเค–เคฒा, เคจिเคนिเคค เค†ंเค•เคก़े, เค†ंเค•เฅœो เค•ी เคถ्เคฐृंเค–เคฒा, เคคाเคฐ्เค•िเค• เคธोเคš, เคธเคฎเคธ्เคฏा เค•ा เคธเคฎाเคงाเคจ, เคถเคฌ्เคฆ เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ, เค•ोเคกिंเค— เค”เคฐ เคกी-เค•ोเคกिंเค—, เค”เคฐ เค…เคจ्เคฏ

เค‰เคช-เคตिเคทเคฏ เคฏเคฆि เค•ोเคˆ เคธंเค–्เคฏाเคค्เคฎเค• เคธंเค•िเคฏाเคं เคนै, เค•े เคช्เคฐเคถ्เคจ เคนोंเค—े।



Topics Weightage(Questions)
Analogy 3-4
Venn Diagrams 2-3 
Symbolic/Number Classification, Number Series 2-3 
Figural Classification 2-3 
Punched hole/pattern-folding & unfolding  3-4 
Coding-Decoding  2-3 
Problem Solving 2-3 
Missing Number 1-2
Non - Verbal Reasoning 3-4
Verbal Reasoning 2-3
Miscellaneous  0-1


General Intelligence SSC CHSL เค•े เคธ्เค•ोเคฐिंเค— เคธेเค•्เคถเคจ เคฎें เคธे เคเค• เคนै, เค”เคฐ เคฏเคน SSC CHSL เคธिเคฒेเคฌเคธ เคฎें เคธเคฌเคธे เค†เคธाเคจ เคตिเคทเคฏों เคฎें เคธे เคเค• เคนै। เคธाเคฎाเคจ्เคฏ เคฌुเคฆ्เคงि เคฎें เคฎौเค–िเค• เค”เคฐ เค—ैเคฐ-เคฎौเค–िเค• เคฆोเคจों เคญाเค— เคนोเคคे เคนैं।

  • เค•ोเคกिंเค— เค”เคฐ เคกिเค•ोเคกिंเค— เคชเคฐीเค•्เคทा เค•ा เคเค• เค…เคญिเคจ्เคจ เคนिเคธ्เคธा เคนै। เคช्เคฐเคถ्เคจों เค•ो เค‡เคธ เค•्เคฐเคฎ เคฎें เคคैเคฏाเคฐ เค•िเคฏा เค—เคฏा เคนै เค•ि เค†เคชเค•ो เคฆिเค เค—เค เคชैเคŸเคฐ्เคจ เค•ो เค•ोเคก เคฏा เคกिเค•ोเคก เค•เคฐเคจा เคนोเค—ा।
  • เค…เคฐेंเคœเคฎेเคจ्เคŸ เคฎें เคฌैเค เคจे เค•ी เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคนोเคคी เคนै, เคœो เคตिเคญिเคจ्เคจ เคช्เคฐเค•ाเคฐ เค•ी เคนो เคธเค•เคคी เคนै เคœैเคธे เค•ि เคชเคฐिเคชเคค्เคฐ เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा, เคตเคฐ्เค— เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เค†เคฆि। เค‡เคธเคฎें เคชเคนेเคฒिเคฏाँ, เคฐเค•्เคค เคธंเคฌंเคง เค†เคฆि เคœैเคธे เคตिเคทเคฏ เคญी เคถाเคฎिเคฒ เคนैं।
  • เคคเคฐ्เค• เค•े เคคเคนเคค เคธเคฌเคธे เคธเคฐเคฒ เคตिเคทเคฏ เคนै। เค‡เคธ เคธेเค•्เคถเคจ เค•े เคฒिเค เคตेเคจ เคกाเคฏเค—्เคฐाเคฎ เค•े เคธเคญी เค•ॉเคจ्เคธेเคช्เคŸ, เคŸ्เคฐिเค•्เคธ เค”เคฐ เคซॉเคฐ्เคฎेเคถเคจ เคœाเคจें।
    เคตिเคตिเคง เคตिเคทเคฏों เคฎें เค•ैเคฒेंเคกเคฐ เค”เคฐ เค˜เคก़िเคฏों เคถाเคฎिเคฒ เคนैं। เค‡เคธเคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เค•ुเค› เคŸोเคŸเค•े เคนैं। เค‡เคธे เคœाเคจें เค”เคฐ เคธเคฎเคธ्เคฏाเค“ं เค•ो เค†เคธाเคจी เคธे เคนเคฒ เค•िเคฏा เคœा เคธเค•เคคा เคนै।
  • เค•्เคฏूเคฌ्เคธ เค”เคฐ เคชाเคธा เคธे เคช्เคฐเคถ्เคจ เคฎूเคฒ เคช्เคฐเค•ाเคฐ เค•े เคนोเคคे เคนैं। เค†เคช เค‡เคธ เค…เคจुเคญाเค— เค•ो เค†เคธाเคจी เคธे เค”เคฐ เคœเคฒ्เคฆी เคธे เค†เคœ़เคฎाเคจे เค•े เคฒिเค SSC CHSL เคฐीเคœเคจिंเค— เคŸिเคช्เคธ เค•ा เคญी เค‰เคฒ्เคฒेเค– เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं เค”เคฐ เคชเคฐीเค•्เคทा เคฎें เค…เคงिเค•เคคเคฎ เค…ंเค• เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं।


English Language



SSC CHSL เค•े เค…ंเค—्เคฐेเคœी เคญाเคทा เค•े เคช्เคฐเคถ्เคจ เคฎें Spot the Error, Fill in the Blanks, Synonyms/ Homonyms, Antonyms, Spellings/ Detecting misspelled words, Idioms & Phrases, One-word substitution, Improvement of Sentences, Active/ Passive Voice of Verbs, Conversion into Direct/ Indirect narration, Shuffling of Sentence parts, Shuffling of Sentences in a passage, Cloze Passage, Comprehension Passage เคนोंเค—े।



SSC CHSL เค…ंเค—्เคฐेเคœी เคธेเค•्เคถเคจ เคฎें เคฌुเคจिเคฏाเคฆी เค…ंเค—्เคฐेเคœी เคญाเคทा เค”เคฐ เคต्เคฏाเค•เคฐเคฃ เค•े เคช्เคฐเคถ्เคจ เคถाเคฎिเคฒ เคนोंเค—े। เคจीเคšे เคฆिเค เค—เค เค…เคจुเคธाเคฐ เค…ंเค—्เคฐेเคœी เค•े เคฒिเค SSC CHSL เคธिเคฒेเคฌเคธ เคธเคฌ्เคœेเค•्เคŸ เค•ो เคœाเคจเคจे เค•े เคฒिเค เคจीเคšे เคฆी เค—เคˆ เคคाเคฒिเค•ा เคฎें เคฆेเค–ें।



Topics Weightage (Questions)
 Spot the Error  2-3
 Fill in the Blanks  2-3
 Synonyms/Antonyms  2-3
 Spellings Error  2-3
  Idioms & Phrases  2-3
One word substitution 2-3
Improvement of Sentences 2-3
Active/Passive Voice  3
Direct/Indirect narration   3 
Parajumbles  1-5
Cloze Passage 5
Comprehension Passage 5


General Awareness



  • เคฏเคน เคช्เคฐเคถ्เคจ เคธเคฎाเคœ เค•े เคฒिเค เคชเคฐ्เคฏाเคตเคฐเคฃ เค•े เคฌाเคฐे เคฎें เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐ เค•ी เคธाเคฎाเคจ्เคฏ เคœाเค—เคฐूเค•เคคा เค•ा เคชเคฐीเค•्เคทเคฃ เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคกिเคœ़ाเค‡เคจ เค•िเค เค—เค เคนैं।
  • เคฏเคน เคช्เคฐเคถ्เคจ เคตเคฐ्เคคเคฎाเคจ เค˜เคŸเคจाเค“ं เค•े เคœ्เคžाเคจ เค”เคฐ เค‰เคจเค•े เคตैเคœ्เคžाเคจिเค• เคชเคนเคฒू เคฎें เคฐोเคœเคฎเคฐ्เคฐा เค•े เค…เคตเคฒोเค•เคจ เค”เคฐ เค…เคจुเคญเคต เค•े เคเคธे เคฎाเคฎเคฒों เค•ा เคชเคฐीเค•्เคทเคฃ เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคกिเคœ़ाเค‡เคจ เค•िเค เค—เค เคนैं เคœिเคธเคธे เคเค• เคถिเค•्เคทिเคค เคต्เคฏเค•्เคคि เคธे เค‰เคฎ्เคฎीเคฆ เค•ी เคœा เคธเค•เคคी เคนै।.
  • เคชเคฐीเค•्เคทเคฃ เคฎें เคญाเคฐเคค เค”เคฐ เค‰เคธเค•े เคชเคก़ोเคธी เคฆेเคถों เคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เคช्เคฐเคถ्เคจ เคญी เคถाเคฎिเคฒ เคนोंเค—े, เคตिเคถेเคท เคฐूเคช เคธे เค‡เคคिเคนाเคธ, เคธंเคธ्เค•ृเคคि, เคญूเค—ोเคฒ, เค†เคฐ्เคฅिเค• เคฆृเคถ्เคฏ, เคธाเคฎाเคจ्เคฏ เคจीเคคि เค”เคฐ เคตैเคœ्เคžाเคจिเค• เค…เคจुเคธंเคงाเคจ เคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เคช्เคฐเคถ्เคจ เคญी เคนोंเค—े।


Topics Weightage (Questions)
 India's History  4-5
Indian Polity  3-4
 Geography  2-3
  Economics & Current Affairs  5-6
General Science  4-5
 Static GK  4-5


เคธाเคฎाเคจ्เคฏ เคœाเค—เคฐूเค•เคคा เค•े เคตिเคญिเคจ्เคจ เคตเคฐ्เค—ों เค•े เค…ंเคคเคฐ्เค—เคค เค•ुเค› เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เคตिเคทเคฏ เค‡เคธ เคช्เคฐเค•ाเคฐ เคนैं-

  • เค‡เคคिเคนाเคธ: – เคช्เคฐाเคšीเคจ เค‡เคคिเคนाเคธ (เคนเคก़เคช्เคชा เคธเคญ्เคฏเคคा เคตैเคฆिเค• เคธंเคธ्เค•ृเคคि,) เคฎเคง्เคฏเค•ाเคฒीเคจ เค‡เคคिเคนाเคธ เค”เคฐ เค†เคงुเคจिเค• เค‡เคคिเคนाเคธ, เค”เคฐ เค†เคงुเคจिเค• เค‡เคคिเคนाเคธ (เคฌ्เคฐिเคŸिเคถ เคถाเคธเคจ เค”เคฐ เค—ांเคงी เค•ाเคฒ)
  • เคญूเค—ोเคฒ: – เคญाเคฐเคค เค”เคฐ เคชเคก़ोเคธी เคฆेเคถ, เคธौเคฐ เคฎंเคกเคฒ, เคช्เคฐเคธिเคฆ्เคง เคธเคฎुเคฆ्เคฐी เคฌंเคฆเคฐเค—ाเคน, เคจเคฆिเคฏाँ, เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เคธंเคธ्เคฅाเคจ।
  • เค…เคฐ्เคฅเคถाเคธ्เคค्เคฐ: – เคฌเคœเคŸ เคธंเคฌंเคงिเคค เคจिเคฏเคฎ, เค•ाเคจूเคจ เค•ी เค†เคชूเคฐ्เคคि เค•ी เค†เคชूเคฐ्เคคि, เคฎुเคฆ्เคฐाเคธ्เคซीเคคि, เค…เคฐ्เคฅเคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เค•े เค•्เคทेเคค्เคฐ, เค…ंเคคเคฐ्เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เคธंเค˜เคŸเคจ।
  • เคฒॉเคœी– เคช्เคฒांเคŸ เค•िंเค—เคกเคฎ, เคเคจिเคฎเคฒ เค•िंเค—เคกเคฎ। เคฎाเคจเคต เคถเคฐीเคฐ เค”เคฐ เคฐोเค—, เคชเคฐ्เคฏाเคตเคฐเคฃ เค…เคง्เคฏाเคฏ।
  • เคฐाเคœเคจीเคคि – เคญाเคฐเคคीเคฏ เคธंเคตिเคงाเคจ, เค•เคฐ्เคคเคต्เคฏ, เค”เคฐ เคฐाเคท्เคŸ्เคฐเคชเคคि, เคฎुเค–्เคฏเคฎंเคค्เคฐी, เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी, เค•ैเค—, เคชंเคšाเคฏเคคी เคฐाเคœ เคช्เคฐเคฃाเคฒी, เคญाเคฐเคคीเคฏ เคธंเคธเคฆ เคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เคคเคฅ्เคฏ।
  • เคซिเคœिเค•्เคธ– เคเคธเค†เคˆ เคฏूเคจिเคŸ, เคฒाเค‡เคŸ เคंเคก เคฐिเคซ्เคฒेเค•्เคถเคจ, เค‡เคฒेเค•्เคŸ्เคฐिเคธिเคŸी, เคตेเคต เค‘เคช्เคŸिเค•्เคธ, เคฎोเคถเคจ।
  • เค•ंเคช्เคฏूเคŸเคฐ -เคฌेเคธिเค• เคคเคฅ्เคฏ เค•ंเคช्เคฏूเคŸเคฐ เค•े เคฌाเคฐे เคฎें, เคช्เคฐौเคฆ्เคฏोเค—िเค•ी เคฎें เคนाเคฒिเคฏा เคตिเค•ाเคธ।
  • เคฐเคธाเคฏเคจ – เคชเคฆाเคฐ्เคฅों เค•े เค—ुเคฃ, เคฐाเคธाเคฏเคจिเค• เค…เคญिเค•्เคฐिเคฏाเคँ, เค—ैเคธों เค•े เค—ुเคฃ, เคฆिเคจ เค•े เคœीเคตเคจ เคฎें เคฐเคธाเคฏเคจ เคตिเคœ्เคžाเคจ।


Quantitative Aptitude



SSC CHSL Quantitative Aptitude เคฎें เคจंเคฌเคฐ เคธिเคธ्เคŸเคฎ, เคฌीเคœเค—เคฃिเคค, เคฎेเคจ्เคธुเคฐेเคถเคจ, เคค्เคฐिเค•ोเคฃเคฎिเคคि เค†เคฆि เคช्เคฐเคถ्เคจ เคถाเคฎिเคฒ เคนोंเค—े। เคจीเคšे เคฆिเค เค—เคˆ เคคाเคฒिเค•ा เค…เคจुเคธाเคฐ เค•्เคตांเคŸिเคŸेเคŸिเคต เคเคช्เคŸीเคŸ्เคฏूเคก เค•े เคฒिเค SSC CHSL เคธिเคฒेเคฌเคธ เค•े เคตिเคทเคฏों เค•ो เคœाเคจें।

SSC CHSL 2020-21 Syllabus for Quantitative Aptitude section includes: 



 Sections  Topics  Weightage (Questions)
 Arithmetic      Number Systems      12-15
 Percentages
 Ratio & Proportion
  Square roots
 Averages
 SI & CI
 Profit & Loss
Discount
Partnership
Mixture & Allegation
Time & distance
Time & work
Algebra Basic algebraic identities  3-5 
Surds
Graphs of Linear Equations
Geometry Triangle and its various kinds of centres 2-3 
Congruence and similarity of triangles
Circle and its chords
Tangents
Angles subtended by chords of a circle
Common tangents to two or more circles
Mensuration Triangle, Quadrilaterals, Regular Polygons 2-3 
Circle, Right Prism, Right Circular Cone
Right Circular Cylinder, Sphere, Hemispheres, Rectangular Parallelepiped,
Regular Right Pyramid with triangular or square Base
Trigonometry Trigonometry, Trigonometric ratios, Standard Identities like sin20 + Cos20=1 etc. 2-3 
Complementary angles, Height, and distances
Statistical Charts Histogram, Frequency polygon,  2-3 
Bar-diagram, Pie-chart


  • เค…ंเค•เค—เคฃिเคคीเคฏ เคญाเค— เคฎें เคช्เคฐเคคिเคถเคค, เคฒाเคญ, เค”เคฐ เคนाเคจि, เคธเคฐเคฒ เค”เคฐ เคšเค•्เคฐเคตृเคฆ्เคงि เคฌ्เคฏाเคœ, เคฒाเคญ, เคฒाเคญ เค”เคฐ เคนाเคจि เค†เคฆि เคœैเคธे เคตिเคทเคฏ เคถाเคฎिเคฒ เคนैं, เคฎूเคฒ เคฌाเคคें เคธเคฎเคเคจा เค‡เคธ เค–ंเคก เค•ी เค•ुंเคœी เคนै। เค†เคช เค…เคงिเค• เคœाเคจเค•ाเคฐी เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค SSC CHSL เคคैเคฏाเคฐी เค•्เคตांเคŸ เคธेเค•्เคถเคจ เค•े เคฒिเค เคฏुเค•्เคคिเคฏों เค•ा เค‰เคฒ्เคฒेเค– เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं।
  • เคฌीเคœเค—เคฃिเคค เคฎें เคฌुเคจिเคฏाเคฆी เคตिเคฆ्เคฏाเคฒเคฏ เคธ्เคคเคฐ เค•े เคฌीเคœเค—เคฃिเคค เค•े เคช्เคฐเคถ्เคจ เคนोเคคे เคนैं। เคเคจเคธीเคˆเค†เคฐเคŸी เคฌुเค•्เคธ เค•ा เคœिเค•्เคฐ เค•เคฐเคจे เคธे เค…เคš्เค›ी เคฎเคฆเคฆ เคฎिเคฒेเค—ी।
  • เคเคธเคเคธเคธी เคธीเคเคšเคเคธเคเคฒ เค•ा เคœ्เคฏाเคฎिเคคि เค–ंเคก เคเค• เค•เค िเคจ เคนिเคธ्เคธा เคนै, เค”เคฐ เคเค• เค•ो เคค्เคฐिเค•ोเคฃ เค•ी เคฎूเคฒ เคฌाเคคें เค”เคฐ เคฎंเคกเคฒिเคฏों เค•ी เค…เคตเคงाเคฐเคฃाเค“ं เคœैเคธे เค…เคตเคงाเคฐเคฃाเค“ं เค•ो เคธीเค–เคจे เค•ी เค†เคตเคถ्เคฏเค•เคคा เคนै।
  • เคฎेเคจ्เคธुเคฐेเคถเคจ เคฎें 2D เค”เคฐ 3D เคœ्เคฏाเคฎिเคคि เคนोเคคे เคนैं เค”เคฐ เคค्เคฐिเค•ोเคฃเคฎिเคคि เคฎें เคค्เคฐिเค•ोเคฃเคฎिเคคि เค•े เคฎूเคฒ เค—ुเคฃ เคนोเคคे เคนैं।
  • เคธांเค–्เคฏिเค•ीเคฏ เคšाเคฐ्เคŸ เคฎें เคกेเคŸा เค‡ंเคŸเคฐเคช्เคฐिเคŸेเคถเคจ เค”เคฐ เคนिเคธ्เคŸोเค—्เคฐाเคฎ เคถाเคฎिเคฒ เคนैं। เค‡เคธ เค…เคจुเคญाเค— เคฎें เค…เคงिเค• เคธ्เค•ोเคฐ เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เค‡เคธ เค…เคจुเคญाเค— เค•ा เค…เคš्เค›ी เคคเคฐเคน เคธे เค…เคญ्เคฏाเคธ เค•เคฐें।


SSC CHSL Tier-2



SSC CHSL เคŸीเคฏเคฐ 2 เคชเคฐीเค•्เคทा เคชैเคŸเคฐ्เคจ 2019-20

เคชเคฐीเค•्เคทा 60 เคฎिเคจเคŸ เค•ी เค…เคตเคงि เค”เคฐ 100 เค…ंเค•ों เค•ी เคนै।

เคชเคฐीเค•्เคทा เค•ी เค…เคตเคงि เคเคธे เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐों เค•े เคฒिเค 80 เคฎिเคจเคŸ เคนै เคœो เคจेเคค्เคฐเคนीเคจ เคนैं เคฏा เคฎเคธ्เคคिเคท्เค• เคชเค•्เคทाเค˜ाเคค เคธे เคชीเคก़िเคค เคนैं।

เคชेเคชเคฐ 2 เคฎें 200-250 เคถเคฌ्เคฆों เค•ा เคจिเคฌंเคง เคฒिเค–เคจा เคนै।

เคชेเคชเคฐ 2 เคฎें เคฒเค—เคญเค— 150-200 เคถเคฌ्เคฆों เค•ा เคชเคค्เคฐ / เค†เคตेเคฆเคจ เคฒिเค–เคจा เคนै।

เคŸिเคฏเคฐ 2 เคฎें เคจ्เคฏूเคจเคคเคฎ เค•्เคตाเคฒीเคซाเค‡ंเค— เค…ंเค• 33 เคช्เคฐเคคिเคถเคค เคนोंเค—े।

เคŸिเคฏเคฐ 2 เค•ा เคช्เคฐเคฆเคฐ्เคถเคจ เค…ंเคคिเคฎ เคฎेเคฐिเคŸ เคคैเคฏाเคฐ เค•เคฐเคจे เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนोเค—ा।

เคชेเคชเคฐ เค•ो เคนिंเคฆी เคฎें เคฏा เค…ंเค—्เคฐेเคœी เคฎें เคฒिเค–เคจा เคนोเค—ा।

เค†เคงी เคนिंเคฆी เค”เคฐ เค†เคงी เค…ंเค—्เคฐेเคœी เคฎें เคฒिเค–े เคชेเคชเคฐ เค•ा เคฎुเคฒ्เคฏांเค•เคจ เคจเคนीं เคนोเค—ा।



Sections No. of Questions Maximum Marks
Letter/Application 1 50
Essay Writing 1 50


เคœैเคธा เค•ि เคŠเคชเคฐ เค‰เคฒ्เคฒेเค– เค•िเคฏा เค—เคฏा เคนै, เค‡เคธ เคชเคค्เคฐ เค•े เคฒिเค เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐों เค•ो เคเค• เคจिเคฌंเคง เค”เคฐ เคชเคค्เคฐ / เค†เคตेเคฆเคจ เคฒिเค–เคจा เคนोเคคा เคนै เคœो เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐों เค•े

เคฒेเค–เคจ เค•ौเคถเคฒ เค•ा เคชเคฐीเค•्เคทเคฃ เค•เคฐเคคा เคนै। เคจिเคฌंเคง เคตिเคทเคฏ เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เคนिเคค, เคตिเคค्เคค เค”เคฐ เค…เคฐ्เคฅเคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा, เคชाเคฐिเคธ्เคฅिเคคिเค• เคฎुเคฆ्เคฆे, เคธाเคฎाเคœिเค• เคฎुเคฆ्เคฆे, เคฐाเคœเคจीเคคि, เคฏोเคœเคจाเคं เค”เคฐ เคถाเคธเคจ, เคช्เคฐौเคฆ्เคฏोเค—िเค•ी, เค–ेเคฒ, เคญू-เคฐाเคœเคจीเคคि,

เคชเคฐ्เคฏाเคตเคฐเคฃ เคธंเคฌंเคงी เคšिंเคคाเคं เค†เคฆि เคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เคนोंเค—े, เคœเคฌเค•ि, เคชเคค्เคฐ /เค†เคตेเคฆเคจ, เคถिเค•ाเคฏเคค , เคธुเคाเคต, เค†เคตेเคฆเคจ, เค†เคงिเค•ाเคฐिเค• เคช्เคฐเคถंเคธा, เค…เคจुเคตเคฐ्เคคी เค•เคฐเคตाเคˆ เคฏा เคช्เคฐเคคिเค•्เคฐिเคฏा, เค†เคฆि เคธे เคธเคฎ्เคฌंเคงिเคค เคนोंเค—े।

เคชเคค्เคฐ เค†เคตेเคฆเคจ เคฎें เคฆो เคช्เคฐเค•ाเคฐ เคนोเคคे เคนैं เค…เคฐ्เคฅाเคค् เค”เคชเคšाเคฐिเค• เค”เคฐ เค…เคจौเคชเคšाเคฐिเค• เคชเคค्เคฐ เคฒेเค–เคจ।

เคจिเคฌंเคง เคฒेเค–เคจ –

เคจिเคฌंเคง เคฒेเค–เคจ เคฎें เคตिเคฎुเคฆ्เคฐीเค•เคฐเคฃ, เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ-เคงเคจ เคฏोเคœเคจा, เคฌेเคŸी เคฌเคšाเค“, เคฌेเคŸी เคชเคขाเค“ เคฎเคนिเคฒा เคธเคถเค•्เคคीเค•เคฐเคฃ, เคธเค•เคฒ เคตिเค•ाเคธ เคœीเคเคธเคŸी เคฌिเคฒ เคฎें เคช्เคฐौเคฆ्เคฏोเค—िเค•ी เค•ी เคญूเคฎिเค•ा เค”เคฐ เค‡เคธเค•े เคฒाเคญ เคœैเคธे เคตिเคทเคฏों เค•ो เคถाเคฎिเคฒ เค•िเคฏा เคœाเคเค—ा, เคฆेเคถ เคธे เค•ाเคฒे เคงเคจ เค•ा เค‰เคจ्เคฎूเคฒเคจ, เคธเคฐเค•ाเคฐ เคฆ्เคตाเคฐा เค‰เค ाเค เค—เค เค•เคฆเคฎ। เค†เคฆि।

เคชเคค्เคฐ / เค†เคตेเคฆเคจ เคฒेเค–เคจ –

  • เค”เคชเคšाเคฐिเค• เคชเคค्เคฐ เคฎें เคธंเคชाเคฆเค• เค•ो เคชเคค्เคฐ, เคจเค—เคฐเคชाเคฒिเค•ा เค•ो เคชเคค्เคฐ, เคช्เคฐिंเคธिเคชเคฒ เค•ो เคชเคค्เคฐ เค†เคฆि เคถाเคฎिเคฒ เคนैं।
  • เคชเคค्เคฐ เคฒेเค–เคจ เค•े เคตिเคทเคฏ เคฎुเค–्เคฏ เคฐूเคช เคธे เคถिเค•ाเคฏเคค, เค†เคตेเคฆเคจ, เค†เคงिเค•ाเคฐिเค• เคช्เคฐเคถंเคธा เคฏा เคธुเคाเคต เคนोंเค—े।
  • เคถเคฌ्เคฆ เค—เคฃเคจा 10 150-200 เคถเคฌ्เคฆों เคคเค• เคธीเคฎिเคค เคนोเคจी เคšाเคนिเค।


SSC CHSL Tier-3



SSC CHSL 2019-20 เค•ा เคŸिเคฏเคฐ- III, เคเค• เคธ्เค•िเคฒ/เคŸाเค‡เคชिंเค— เคŸेเคธ्เคŸ เคนोเค—ा, เคœो เค•्เคตाเคฒिเคซाเค‡ंเค— เคจेเคšเคฐ เค•ा เคนोเค—ा। เคšเคฏเคจिเคค เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐों เค•ी เค…ंเคคिเคฎ เคฎेเคฐिเคŸ เคŸिเคฏเคฐ 1 เค”เคฐ เคŸिเคฏเคฐ 2 เคฎें เคช्เคฐाเคช्เคค เค•ुเคฒ เค…ंเค•ों เค•े เค†เคงाเคฐ เคชเคฐ เคนोเค—ी।

Skill test for data entry operator



เคกाเคŸा เคंเคŸ्เคฐी เค‘เคชเคฐेเคŸเคฐ เค•े เคฒिเค เคธ्เค•िเคฒ เคŸेเคธ्เคŸ: เค‡เคธ เคชเคฐीเค•्เคทा เคฎें, เคเค• เค‰เคฎ्เคฎीเคฆเคตाเคฐ เค•े เคชाเคธ เคช्เคฐเคคि เค˜ंเคŸे 8,000 (เค†เค  เคนเคœाเคฐ) เค•ुंเคœी เค•ी เคŸाเค‡เคชिंเค— เคธ्เคชीเคก เคนोเคจी เคšाเคนिเค। เคŸेเคธ्เคŸ เค•ी เค…เคตเคงि 15 เคฎिเคจเคŸ เคนोเค—ी เค”เคฐ 2000-2200 เคธ्เคŸ्เคฐोเค•/ เค•ी-เคกिเคช्เคฐेเคถเคจ เคตाเคฒे เค…ंเค—्เคฐेเคœी เคกॉเค•्เคฏूเคฎेंเคŸ เคŸाเค‡เคช เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคฆिเค เคœाเคंเค—े



Skill Test (DEST) Pattern



 

SSC CHSL Syllabus – Tier III
Skill Test Speed Time
Data Entry Operator

Data Entry Speed of 8000 key depressions per hour on the computer.

  • The duration of the test will be for 15 minutes.
  • Printed matter in English containing about 2000-2200 key-depressions would be given to each candidate who will enter the same in the test computer
Data Entry Operator in the Office of the Comptroller and Auditor General of India (C&AG) The ‘speed of 15000 key depressions per hour will be considered on the basis of the correct entry of words or key depressions as per the given passage.
  • The duration of the test will be for 15 minutes
  • Printed matter in English containing about 3700-4000 key-depressions to enter the same in the test computer
Lower Division Clerk/ Junior Secretariat Assistant (LDS/JSA) and Postal Assistants/ Sorting Assistants (PA/SA) The speed of 10500 key depressions per hour will be adjudged.
  • The duration of the test will be for 15 minutes.
  • Printed matter in English containing about 9000 key-depressions/hour will be given to each candidate to enter the same in the test computer.


Download Syllabus



Download Syllabus pdf :: Click Here

Previous
Next Post »

Quote

"Educationists should build the capacities of the spirit of inquiry, creativity, entrepreneurial and moral leadership among students and become their role model."

Dr. Abdual Kalam